سرطان غدد لنفاوی

سرطان غدد لنفاوی

سرطان غدد لنفاوی , سرطان غدد لنفاوی زیر بغل , سرطان غدد لنفاوی غیر هوچکین , سرطان غدد لنفاوی کشاله ران

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان غدد لنفاوی صحبت کنیم ، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار بگیرد.

توضیحاتی در مورد سرطان غدد لنفاوی

غده‌های لنفاوی (به انگلیسی: lymphatic glands) یا گره‌های لنفاوی (به انگلیسی: lymphatic nodes) اندام بیضی‌ شکل از دستگاه ایمنی بدن هستند که حامل مایع لنف می‌باشند. این گره‌ها به‌طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با رگ‌های لنف پخش شده‌اند. غدد لنفاوی شامل سلول‌های B, T و سایر سلول‌های ایمنی است. غدد لنفاوی به‌عنوان فیلتر یا تلهٔ ذرات بیگانه مانند برخی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن مهم هستند. آن‌ها شدیداً با گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها بسته‌بندی شده‌اند. تغییرات ظاهریِ غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. تبدیل شدن آن‌ها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف، که ممکن است از مشکلی پیش‌پاافتاده، مانند عفونت گلو، به یک معضلِ تهدیدکنندهٔ حیات مانند سرطان غدد لنفاوی، سرطان مثانه، سرطان خون، یا ایدز متنوع باشد (در اکثر بیماری‌ها غدد لنفاوی قرمزرنگ هستند و درد شدیدی دارند). وضعیت غدد لنفاوی بسیار مهم است که در تشخیصِ مرحلهٔ سرطان مؤثر است و سطح و نوعِ درمان را تعیین می‌کند و از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام و درمان آن است. التهاب، تورم، یا بزرگ‌شدگیِ گره‌های لنفاوی ممکن است با سفتی یا سختی همراه باشد. در صورتِ التهابِ غدد لنفاوی، می‌توان برای تشخیصِ دقیق‌تر از بافت‌برداری (بیوپسی) کمک گرفت.

سرطان غدد لنفاوی چیست

سرطان غدد لنفاوی یکی از سرطان‌های شایع است که تورم غدد لنفاوی در گردن از علائم آن است. درمان این بیماری با شیمی درمانی و پرتو درمانی است.

علل ایجاد سرطان

دخانیات: مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد. ۹۰٪ ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار رخ می‌دهد. سیگار کشیدن مهمترین عامل محیطی منفرد در وقوع مرگ زودرس در آمریکا می‌باشد. مواد غذایی: مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان (به غیر از لب)، حنجره، مری و به دلیل ایجاد سیروز الکلی احتمال بروز سرطان کبد را بالا می‌برد. مصرف قند در طول دوره درمان سرطان ممنوع است زیرا سلول‌های سرطانی با مصرف قند می‌تواند بهتر بافت‌های دیگر بدن را آلوده کنند. معنی این جمله این است که سلول سرطانی با مصرف قند قوی‌تر می‌شود و باسرعت بالاتری تکثیر می‌شوند. به زبان ساده‌تر باید گفت سلول سرطانی دارای ۹۴ گیرنده قند است ولی سلول بدن دارای ۴ گیرنده است و هر مولکول قندی را که ببیند جذب می‌کند و بزرگتر می‌شود. مطالعه محققان آژانس استاندارد غذا در انگلیس نشان می‌دهد، زمانی که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، سمی به نام آکریل آمید تولید می‌کنند که سرطان زا ست. به همین دلیل پژوهشگران اعتقاد دارند مصرف بیش از اندازه نان سوخاری (تُست شده) احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد. طبق اعلام آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)، گوشت خوک و فراورده‌های آن مانند گوشت دودی، ژامبون، سوسیس خوک و سایر گوشت‌های فرآوری شده حامل این مواد، به اندازه استعمال سیگار، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. پرتوها: برخی از پرتوها همچون پرتوهای فرابنفش خورشید، باعث ایجاد سرطان‌هایی چون سرطان پوست می‌شوند. عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی: برخی سرطان‌ها همچون سرطان گردن رحم به علت عفونت‌های ویروسی (ویروس پاپیلومای انسانی) بروز می‌کنند. محققان دانمارکی موفق به کشف پروتیینی شدند که به آنزیم ADAM17 اجازه می‌دهد با زدودن مولکول‌ها از سطح سلول‌های سرطانی به رشد آن‌ها کمک کند. پروتیین PACS-2 به آنزیم ADAM17 کمک می‌کند تا به درون و خارج از سلول‌های سرطانی انتقال یابد؛ اگر به توان این پروتیین را مهار کرد، می‌توان در مهار رشد تومور سرطانی موفق بود

شیوع سرطان غدد لنفاوی

از میان تمام سرطان‌های رایج در کشور، سرطان لنفوم فراوانی نسبتا بالایی دارد. به‌طوری که بعد از سرطان مری به‌ خصوص در غرب آسیا تعداد مبتلایان به آن رو به افزایش است و شایع‌ترین سن شیوع آن بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی است. در این بیماری، سلول‌های سیستم لنفاوی به طور غیرطبیعی رشد و تکثیر می‌یابند؛ اما تمایل به توسعه یافتن به روشی منظم و مرتب دارند (از یک غده لنفاوی به غده لنفاوی مجاور). به طور مثال سرطانی که در غده لنفاوی گردن ایجاد شده است ابتدا به غدد لنفاوی بالای ترقوه و سپس به غدد لنفاوی زیر بغل و داخل قفسه سینه گسترش می‌یابد و سرانجام ممکن است در تمام قسمت‌های بدن دیده شود. بنابراین با توجه به اینکه بافت لنفاوی در سراسر بدن وجود دارد، این سرطان می‌تواند در یک غده لنفاوی یا گروهی از غدد لنفاوی و گاهی اوقات قسمت‌های دیگر سیستم لنفاوی نظیر مغز استخوان و طحال دیده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.