همه چیز درباره درمان کم کاری تیروئید با تغذیه در طب سنتی

درمان کم کاری تیروئید با تغذیه

همه چیز درباره درمان کم کاری تیروئید با تغذیه در طب سنتی در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

درمان کم کاری تیروئید با غذا ، درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی ، درمان کم کاری تیروئید با تغذیه

همانطور که میدانید برخی از مواد غذایی دارای ترکیباتی هستند که منجر به کاهش عملکرد تیروئید می‌شوند. بهتر است افراد مبتلا به کم کاری تیروئید این مواد غذایی مانند خانواده کلم، سویا، سیب زمینی شیرین و … را در رژیم غذایی محدود کنند.

بیماری کم کاری تیروئید

بیماری کم‌کاری تیروئید، به حالتی گفته ‌می‌شود که بدن به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و کمبود تیروئید دارد. هورمون تیروئید به کنترل رشد، ترمیم و سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. درنتیجه افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید ممکن است خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، احساس سردی، ناامیدی و نشانه‌های دیگری را تجربه کنند. ۱ تا ۲ درصد از مردم در سرتاسر دنیا به کم‌کاری تیروئید دچار می‌شوند و تعداد زنان مبتلا به این بیماری ده برابر بیشتر از مردان است.تیروئید، یک غده پروانه ای شکل کوچک در گردن شماست که نقش مهمی در چگونگی کار کردن بدنتان دارد. تیروئید، هورمون هایی تولید می کند که خلق و خو، سوخت و ساز، سطوح انرژی، درجه حرارت بدن، ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کنند. کم کاری تیروئید هنگامی رخ می دهد که این غده، هورمون کافی تولید نکند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد روش درمان کم کاری تیروئید با تغذیه و غذا و رژیم غذایی مناسب صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درمان کم کاری تیروئید با تغذیه

توجه داشته باشید که غذا نمی‌تواند به‌ تنهایی کم‌کاری تیروئید را درمان کند، اما ترکیبی از مواد غذایی مناسب و دارو می‌تواند در بازگرداندن عملکرد تیروئید و به حداقل رساندن نشانه‌های آن مفید باشد.هورمون تیروئید به کنترل سرعت سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. سوخت‌وساز سریع‌تر بدن به این معناست که بدن در حال استراحت کالری بیشتری می‌سوزاند.در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، هورمون تیروئید کمتری تولید می‌شود. یعنی متابولیسم آهسته‌تری دارند و در زمان استراحت کالری کمتری می‌سوزانند.داشتن سوخت‌وساز آهسته با چندین خطر برای سلامتی همراه است و می‌تواند موجب خستگی، افزایش سطح کلسترول خون و دشوار شدن فرآیند کاهش وزن شود.پس اگر متوجه شدید که نگه‌داشتن وزن با کم‌کاری تیروئید سخت است، سعی کنید تا ورزش‌های هوازی متوسط تا شدید انجام دهید. ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی سریع، دویدن، کوهنوردی و قایقرانی برای این منظور مناسب هستند.تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش‌های هوازی متوسط تا شدید می‌توانند باعث افزایش سطح هورمون تیروئید شوند؛ که این هم به‌ نوبه‌ی خود می‌تواند به تسریع سوخت‌وساز بدن کمک کند.همچنین ممکن است که افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید از افزایش مصرف پروتئین نیز سود ببرند. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی با پروتئین بالا به افزایش سرعت سوخت‌وساز کمک می‌کند.پس افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید معمولا سوخت‌وساز کمتری دارند. تحقیقات حاکی از این هستند که ورزش‌های هوازی می‌توانند به افزایش سطح هورمون تیروئید کمک کنند. علاوه‌بر این، خوردن پروتئین بیشتر می‌تواند در افزایش سوخت‌وساز بدن مؤثر باشد.

درمان کم کاری تیروئید با خوردن ماهی

کم کاری تیروئید را می توانید با اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی های چرب مانند سالمون وحشی، قزل آلا، ماهی تن یا ساردین درمان کنید، این ماده غذایی را به یک انتخاب عالی برای ناهار یا شام تبدیل می کنند.  کم کاری تیروئید کنترل نشده به علت بالا بودن LDL یا کلسترول بد می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.امگا۳ها، معروف به این هستند که التهاب را کاهش می دهند، به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند. ماهی همچنین یک منبع خوب از ماده مغذی سلنیوم است که بیشتر از همه در تیروئید متمرکز است. سلنیوم همچنین به کاهش التهاب نیز کمک می کند.سلنیوم به فعال شدن هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند؛ درنتیجه بدن این هورمون‌ها را مورداستفاده قرار می‌دهد.این ماده‌ی معدنی ضروری دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هم هست، بنابراین می‌تواند غده‌ی تیروئید را از آسیب مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت کند.اضافه کردن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی، روشی عالی برای افزایش سطح سلنیوم بدن است. ازجمله این مواد غذایی می‌توان بادام برزیلی، ماهی تُن، ساردین، تخم‌مرغ و حبوبات را نام برد.با این‌ حال از مصرف مکمل‌های سلنیوم بدون تجویز پزشک اجتناب کنید. مکمل‌ها دوزهای زیادی تولید می‌کنند و مقدار زیاد سلنیوم ممکن است سمی باشد.

درمان کم کاری تیروئید با مصرف روی

روی هم مانند سلنیوم به فعال کردن هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند.مطالعات حاکی از آن هستند که روی می‌تواند در تنظیم سطح TSH، هورمونی که با اثرگذاری بر غده‌ی تیروئید موجب ترشح هورمون تیروئید می‌شود، کمک‌کننده باشد.کمبود روی در کشورهای توسعه‌یافته به‌ندرت اتفاق می‌افتد، زیرا روی در مواد غذاییِ آنها فراوان است.با این وجود، اگر کم‌کاری تیروئید دارید، باید بیشتر از غذاهای غنی از روی مانند غذاهای دریایی، گوشت گاو و مرغ استفاده کنید.تحقیقات نشان می‌دهند که یُد، سلنیوم و روی، به‌ویژه برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مفید هستند. با این‌ حال بهتر است از مصرف مکمل‌های ید و سلنیوم بدون نظر پزشک اجتناب کنید.

درمان کم کاری تیروئید با غذا

یک رژیم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیر نشاسته‌ای استفاده کرد.چون هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، باید در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ی مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی‌بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دام‌های محلی و علف‌خوار، تخم مرغ و ماهی‌های پرورشیِ سالم) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جایگزین (گوشت مصنوعی)،‌ خوراکی‌های انرژی‌زا و… حاوی پروتئین هستند، اما این محصولات حتی اگر به صورت ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند باز هم در عملکرد گیرنده‌های هورمونی و چرخه‌ی بازخورد در سیستم غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند.

درمان کم کاری تیروئید با تغذیه  مناسب

شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامینآهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.در باور عمومی علت کم‌کاری تیروئید، کمبود یُد است. دکتر خرازیان با رد این موضوع توضیح می‌دهد: «اگر فرد به هاشیموتو مبتلا باشد و از مکمل‌های یُد استفاده کند مثل این است که به روی آتش بنزین می‌ریزد. در نتیجه افراد مبتلا به هاشیموتو باید از مصرف مکمل‌های ید و نمک‌های ید‌دار خودداری کنند. منابع اصلی حاوی ید:، سبزیجات و غذاهای دریایی است. منابع ثانوی هم عبارتند از تخم‌مرغ، مارچوبه، لوبیا، قارچ، اسفناج، دانه‌ی کنجد، کدو حلوایی، برگ چغندر و سیر.سطح بهینه‌ی ویتامین D باید بین ۵۰-۸۰ نانوگرم/میلی‌لیتر باشد و اگر میزان این ویتامین زیر ۳۲ نانوگرم/میلی‌‌‌لیتر باشد در مسیرهای هورمونی اختلال ایجاد می‌شود.امگا۳ موجود در ماهی، محصولات دام‌های علف‌خوار، دانه‌های کتان و گردو از اجزای سازنده‌ی هورمون‌ها برای کنترل عملکرد دستگاه ایمنی و رشد سلولی است. امگا۳ برای عملکرد تیروئید مهم است و توانایی واکنش به هورمون‌های تیروئید را افزایش می‌دهد.

منبع : jesarat

خواص و فواید و نحوه گرفتن آب سیب زمینی برای پوست چیست

آب سیب زمینی

خواص و فواید و نحوه گرفتن آب سیب زمینی برای پوست چیست در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

آب سیب زمینی , آب سیب زمینی برای چاقی صورت , آب سیب زمینی برای رشد مو , آب سیب زمینی برای پوست

همانطور که میدانید آب سیب زمینی اندازه سرکه سیب برای سلامتی بدن مفید است چون خواص آب سیب زمینی دست کمی از سرکه سیب ندارد. با نوشیدن روزانه یک لیوان آب سیب زمینی به از بین بردن چین و چروک پوست، کاهش کلسترول، بهبود کمر درد و…. برسید.

توضیحاتی در مورد آب سیب زمینی

سیب زمینی گیاهی است که دارای غده ی زیر زمینی خوراکی بوده و به عنوان یکی از مهم ترین و محبوب ترین غذا های روی زمین شناخته می شود.سیب زمینی با توجه به این واقعیت که چهارمین محصول غذایی پر مصرف بعد از برنج، گندم و ذرت محسوب می‌شود، بخشی جدایی‌ناپذیر از آشپزی جهان را تشکیل می‌دهد. این گیاه خوراکی پای ثابت غذاها و یک ماده‌ی خوراکی پیشرو در سراسر جهان است. سیب زمینی می‌تواند تقریبا برای هر نوع غذایی مناسب باشد و از این رو به عنوان یک غذای راحت در نظر گرفته می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد خواص و فواید آب سیب زمینی برای چاقی صورت و رشد مو چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

خواص آب سیب زمینی برای پوست

۱٫توجه داشته باشید که آب سیب زمینی حاوی مقادیر بالایی ویتامین C می باشد که باعث هیدراتاسیون پوست شده و به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست صورت عمل می کند. ماسک سیب زمینی و ماست آب سیب زمینی را با ماست مخلوط کنید و آن را بر روی پوست بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید. ۲٫ پاکسازی پوست صورت پوست و آب سیب زمینی دارای خواص پاک کننده و سفید کننده پوست است و برای درمان لکه های پوستی مفید می باشد. ماسک سیب زمینی پخته و هویج هویج و سیب زمینی را آب پز کرده و له کنید، نصف قاشق چای خوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید و بر روی پوست بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. ۳٫ پوست چرب سیب زمینی چربی پوست را کنترل می کند و پوست صورت را روشن تر می کند. ماسک سیب زمینی و خیار و زردچوبه و آب لیموترش آب یک عدد سیب زمینی و نصف خیار را بگیرید و با ۱ قاشق غذاخوری آب لیموترش و ۱ قاشق چای خوری زردچوبه ترکیب کنید و بر روس پوست بمالید، بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. ۴٫ کاهش چین و چروک پوست آب سیب زمینی چین و چروک پوست صورت را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود. ماسک سیب زمینی برای پوست هر روز آب سیب زمینی را با شکلات ترکیب کنید و با یک پد پنبه ای برای روی پوست صورت بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید. ۵٫ درمان سیاهی دور چشم مواد سفید کننده طبیعی موجود در سیب زمینی می تواند برای درمان پف و گوی و سیاهی دور چشم مفید باشد. ماسک سیب زمینی برای سیاهی دور چشم آب یک سیب زمینی خام را بگیرید و با یک توپ پنبه آن را روی چشم های بسته قرار دهید، بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. به جای آب سیب زمینی می توانید سیب زمینی را حلقه حلقه ببرید و استفاده کنید. این روش را یک بار یا دو بار در روز برای چند هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

خواص آب سیب زمینی برای مو

آب سیب زمینی برای درمان شوره سر و موخوره مفید می باشد. ماسک سیب زمینی و عسل برای موی سر دو فنجان آب سیب زمینی را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و یک زرده تخم مرغ ترکیب کنید و بگذارید یک ساعت بماند سپس آن را بر روی ریشه ی مو و موی سر بمالید و پس از ۳۰ دقیقه با آب گرم و شامپو خوب بشویید. ۷٫ تقویت و رشد موهای سر سیب زمینی حاوی ویتامین B، ویتامین C، روی، نیاسین و آهن است که فولیکول های مو را تقویت کرده و باعث افزایش رشد مو می شود، همچنین از شوره سر و ریزش مو جلوگیری می کند. آب یک سیب زمینی را بگیرید و آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی موها ماساژ دهید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. در روشی دیگر آب سیب زمینی، زرده تخم مرغ و عسل را با هم ترکیب کنید و آن را بر روی پوست سر و موها بمالید، بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد شویید. این روش ها را یک بار در هفته انجام دهید.

سیب زمینی و خاصیت قلیایی

سیب زمینی اسیدی نیست و خاصیت قلیایی بالایی دارد و به بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش در نوزادان و کودکان کمک می کند و علاوه بر این سیب زمینی می تواند به جلوگیری از تخمیر در روده و رشد باکتری های مفید روده کمک کند. سیب زمینی برای سم زدایی کبد از سموم مفید می باشد. آنتوسیانین موجود در سیب زمینی رشد ویروس آنفلوآنزا در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد. برای درمان التهاب ناشی از نیش حشرات و درماتیت در نوزادان و کودکان می توانید تکه های سیب زمینی را بر روی آن قرار دهید.

سیب زمینی و درمان روماتیسم

کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به درمان روماتیسم کمک می کنند، همچنین نوشیدن آب سیب زمینی خام درد و التهاب روماتیسم را کاهش می دهد. گفته می شود یکی از موثر ترین روش های درمانی برای سیاتیک استفاده از آب سیب زمینی است، آب سیب زمینی باعث تحریک عصب و حرکت پاها می شود. برای درمان سیاتیک روزی دو بار یک فنجان آب سیب زمینی خام را بخورید.

آب سیب زمینی و پاکسازی کبد

آب سیب زمینی یکی بهترین روش های سم زدایی و پاکسازی کبد و کیسه صفرا است، ژاپنی ها از آب سیب زمینی خام برای درمان هپاتیت استفاده می کنند. برای درمان کبد چرب هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب سیب زمینی خام بنوشید.

آب سیب زمینی برای برطرف کردن تیرگی زیر چشم

نحوه‌ی استفاده از سیب زمینی برای برطرف کردن تیرگی زیر چشم: – یک سیب زمینی خام را پوست بکنید و آن را به قطعات بزرگ خرد کنید. – قطعات سیب زمینی را در یک پارچه یا دستمال بریزید و آن را زیر چشم‌تان به مدن ۱۵ تا ۲۰دقیقه نگه دارید. – بعد از گذشت این زمان ناحیه را با آب گرم شستشو دهید. – این کار را به طور منظم انجام بدهید تا حلقه‌های تیره به میزان قابل‌توجهی کاهش بیابند. – شما همچنین می‌توانید آب سیب زمینی را با یک توپ پنبه‌ای زیر چشم‌تان بمالید تا به این ترتیب حلقه‌های تیره را محو کنید.

بازیابی رنگ موها با سیب زمینی

نحوه‌ی استفاده از پوست سیب زمینی جهت بازیابی رنگ موها: – شما می‌توانید تونیک موی خود را با جوشاندن پوست سیب زمینی در آب آماده کنید. برای این کار مقدار آب باید به حدی باشد که روی پوست سیب زمینی‌ها را بگیرد. – آب و پوست سیب زمینی را صاف کنید و آن را در یک ظرف یا یک لیوان بریزید. – بعد از شامپو کردن، این آب را برای آبکشی موها استفاده کنید. – این محلول رنگ طبیعی موهای شما را برمی‌گرداند. – برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه، باید این محلول را به صورت دقیق و وسواسی یک بار در میان بعد از شامپو کردن موهای‌تان استفاده کنید. – روش دیگر این است که هر زمان که در حال آماده کردن غذا با سیب زمینی هستید، می‌توانید آب سیب زمینی آب پز شده را برای این کار استفاده کنید.

سیب زمینی و عسل

برای مبارزه با ریزش مو، می‌توانید با استفاده از سیب زمینی و عسل یک ماسک مخصوص مو تهیه کنید. نحوه‌ی استفاده از سیب زمینی برای جلوگیری از ریزش مو: – برای این منظور پوست سیب زمینی را بگیرید و آب آن را استخراج کنید. – ۲ قاشق غذاخوری آب سیب زمینی را با ۲ قاشق غذاخوری آلوئه‌ورا و ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. – این مخلوط را ته موها بمالید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. – سرتان را با یک کلاه دوش بپوشانید و اجازه بدهید به مدت ۲ ساعت بماند. – در نهایت سرتان را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید. – این ماسک را باید دو بار در هفته برای رسیدن به بهترین نتیجه استفاده کنید.

سیب زمینی و رژیم کاهش وزن

آیا شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن‌تان هستید یا مدام دچار آن گرسنگی کاذب می‌شوید؟ بر خلاف آن‌چه شما باور دارید، سیب زمینی واقعا برای شما مناسب است. سیب زمینی از کربوهیدرات‌های پیچیده و مواد مغذی ساخته شده‌است. این ماده‌ی خوراکی نه تنها مضر نیست بلکه یک سیب زمینی متوسط که به درستی پخته شده فقط ۲۶ کالری دارد و به همین دلیل انتخاب بسیار خوبی است اگر شما اگر که رژیم کاهش وزن دارید. سیب زمینی دارای شاخص گلیسمی پایینی است و به همین دلیل است که به آدم احساس سیری می‌دهد. کربوهیدرات‌های پیچیده‌ی موجود در آن بسیار کندتر از قند، بیسکویت و مواد خوراکی این‌چنینی تجزیه می‌شود و دلیل سیرکننده بودن آن همین است. خوردن یک سیب زمینی برای ناهار، شکم‌تان را سیر نگه می‌دارد و گرسنگی‌های کاذب را از شما دور نگه می‌دارد. همچنین لازم به ذکر است که مواد مغذی موجود در سیب زمینی بسته به نوع آن و منطقه‌ای که سیب زمینی در آن کشت شده، متفاوت است. شیوه‌ی تولید سیب زمینی را نیز باید مد نظر داشته باشید، اما به هر حال، خواص سیب زمینی باعث می شود افزودنی خوبی برای برنامه‌ی غذایی شما باشد.

انتخاب سیب زمینی

این روزها، سیب زمینی به راحتی در تمام فروشگاه‌ها به صورت بسته‌بندی شده یا در داخل کیسه‌های پلاستیکی در دسترس است. اما همیشه بهتر است آنها را به صورت بسته‌بندی نشده خریداری کنید تا بتوانید به طور کامل سیب زمینی‌ها را بررسی کنید تا از سالم بودن‌شان مطمئن شوید. علاوه بر این، از آن‌جایی که کیسه‌های پلاستیکی سوراخ نیستند، می‌توانند باعث ایجاد رطوبت شوند و همین منجر به خراب شدن سیب زمینی می‌شود. هنگام خرید سیب زمینی، آ‌ن‌هایی را انتخاب کنید که دارای پوست نرم و صاف هستند و چشم یا تغییر رنگ ندارند. از خرید سیب زمینی‌هایی که پوست‌های چین و چروک‌دار و نرم، لکه‌های تیره‌، جوانه، برش یا کبودی و ته‌رنگ سبز دارند، پرهیز کنید. از آن‌جایی که سیب زمینی حاوی آلکالوئیدهای سمی از قبیل سولانین است که به علت قرار گرفتن در معرض نور تشکیل می‌شوند، باید از خرید سیب زمینی دارای ته‌رنگ سبز به طور جدی پرهیز کنید. این آلکالوئید نه تنها یک طعم نامطلوب را به وجود می‌آورد، بلکه سبب بروز بسیاری از مشکلات بهداشتی از جمله بروز نقص در گردش خون و تنفس، اسهال و سردرد می‌شود. از خرید سیب زمینی دارای جوانه نیز پرهیز کنید چرا که کهنه است. اگر سیب زمینی بسته‌بندی شده خریداری می‌کنید، باید به درستی آنها را بررسی کنید تا حاوی سیب زمینی خراب نباشند چرا که ممکن است باقی آنها را نیز خراب کند. اغلب، فروشگاه‌ها سیب زمینی تمیز می‌فروشند که گرا‌ن‌تر هستند. با این حال، باید از خرید این سیب زمینی‌ها پرهیز کنید زیرا لایه‌ی محافظ آنها با شستن برداشته شده و این امر باعث می‌شود سیب زمینی‌ها نسبت به باکتری آسیب‌پذیرتر باشند. سیب زمینی‌های تازه باید برای آب‌پز کردن و استفاده در سالادها انتخاب شوند زیرا پوستی نازک‌تر دارند و تردتر و سفت‌تر هستند.

طریقه نگهداری از سیب زمینی

شیوه‌ی نگهداری سیب زمینی نیز بسیار مهم است. – برای نگهداری و ذخیره‌سازی سیب زمینی باید آنها را در یک مکان خنک، تاریک، خشک که تهویه ی مناسبی دارد و در دمای ۴ تا ۷ درجه‌ی سلسیوس بگذارید. درجه حرارت بالاتر یا حتی دمای اتاق باعث می‌شود که آنها جوانه بزنند و آب‌شان را از دست بدهند. – انبارهای زیرزمینی برای تامین چنین محیطی مناسب هستند. – به جز انبارهای زیرزمینی، سیب زمینی را می‌توانید در یک گنجه‌ی سرد و تاریک نگهداری کنید. – سیب زمینی نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد چرا که نور سبب تشکیل سولانین سمی می‌شود. – نباید سیب زمینی را در یخچال بگذارید زیرا این کار باعث می‌شود که نشاسته‌ی آنها به قند تبدیل شود و طعم شیرینی پیدا کنند. – علاوه بر این، نباید سیب زمینی را در نزدیکی پیاز نگهداری کنید، زیرا گازهایی که منتشر می‌شود سبب می‌شود که هم پیاز و هم سیب زمینی خراب شوند. – سیب زمینی باید در یک کیسه‌ی کاغذی یا گونی نگهداری شود.– سیب زمینی‌های بالغ، ۲ ماه عمر مفید دارند. البته باید آنها را به طور مرتب بررسی کنید تا هر کدام که جوانه زده یا خراب شده را بردارید. زیرا سیب زمینی جوانه‌زده ممکن است بر کیفیت باقی سیب زمینی‌ها نیز تاثیر نامطلوب بگذارد. – سیب زمینی‌های تابستانه (نوعی سیب زمینی که در طول تابستان کشت و مصرف می‌شود) را، که فاسدشدنی‌تر هستند، می‌توانید تا یک هفته نگه دارید. – سیب زمینی پخته را می‌توانید به مدت چند روز در یخچال نگهداری کنید، اما توصیه می‌شود آنها را فریز نکنید چرا که پس از گرم شدن دوباره، آبدار می‌شوند. – سیب زمینی حاوی تقریبا ۸۰٪ آب است که از نشاسته جدا می‌شود و به همین دلیل گرم کردن دوباره‌ی غذای حاوی سیب زمینی ممکن است سبب آبدار شدن آن شود.

طرز تهیه غذا با سیب زمینی

سیب زمینی را می‌توانید با روش‌های مختلفی بپزید. در ادامه نکاتی را می‌بینید که با استفاده از آنها می‌توانید غذاهایی خوشمزه با استفاده از سیب زمینی تهیه کنید: – سیب زمینی تازه بعد از آب‌پز شدن بسیار خوشمزه می‌شود. می‌توانید آنها را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید و بعد کمی شوید روی آن بپاشید. – سیب زمینی پخته شده را می‌توانید با سیر بو داده و روغن زیتون پوره کنید تا خوراک سیب زمینی و سیر خوشمزه‌ای داشته باشید که می‌توانید آن را با سبزیجات مورد علاقه‌ی خودتان تزئین کنید. – سیب زمینی را می‌توانید با ماهی تن و نخود سبز بخارپر و روغن و سرکه ترکیب کنید و یک غذای خوش طعم آماده کنید. – سیب زمینی را همچنین می‌توانید برای تهیه‌ی یک غذای خوشمزه در فر بپزید. برای این منظور، سیب زمینی را خوب تمیز کنید و پوست آن را با چنگال سوراخ کنید تا بخار بتواند از آن خارج شود. برای این‌که پوست‌شان ترد شود، می‌توانید به آنها کمی روغن یا کره بمالید. اگر می‌خواهید پوست سیب زمینی‌ها نرم بماند، چیزی به آنها نمالید. سیب‌ زمینی‌ها را باید در فر از پیش گرم‌ شده قرار بدهید و تقریبا یک ساعت صبر کنید تا بپزند. برای اطمینان از نرم شدن سیب زمینی، یک سوراخ روی آن ایجاد کنید.– همچنین می‌توانید سیب زمینی را در فویل آلومینیومی بپیچید و آن را بخارپز کنید. بافت این سیب زمینی متفاوت از سیب زمینی پخته‌شده در تنور است زیرا آب آن باقی می‌ماند. – شما می‌توانید با ترکیبی از سیب زمینی له‌شده و کره یک غذای بسیار خوشمزه آماده کنید. برای این منظور، یک قاشق غذاخوری کره را برای هر یک عدد سیب زمینی حرارت بدهید تا ذوب شود و سپس شیر یا خامه‌ی رقیق را که حرارت داده شده اما نجوشیده‌است به آن اضافه کنید. مایع حاصل را با سیب زمینی‌ها مخلوط کنید تا نرم شوند. مخلوط را بیش از اندازه هم نزنید تا سیب زمینی‌ها نرم و آبدار و تا حدی سفت بمانند.

احتیاط در مصرف سیب زمینی

جوانه‌های روی سیب زمینی چیزی نیستند جز نشانه‌ای هشدار‌دهنده که نشان می‌دهند سیب زمینی واکنش‌های شیمیایی داشته و دیگر سالم نیست. اگر سیب زمینی بیش از حد رسیده باشد، کربوهیدرات درون آن به قند تبدیل می‌شود، و این این قندها نیز به آلکالوئیدهای شناخته شده با نام سولانین و آلفا چاکونین تبدیل می‌شوند. در ضمن، این آلکالوئیدها در ساقه‌ها، برگ‌ها، جوانه‌های سیب زمینی و همچنین پوست سبز سیب زمینی بیش از حد رسیده غلظت بسیار بالایی دارند. مقدار این آلکالوئیدها به شرایط نگهداری و سن سیب زمینی بستگی دارد. اگر در هنگام خرید، سیب زمینی شل و ول با پوست سبز و جوانه دیدید، باید به اندازه‌ی کافی آگاه باشید و بدانید که آنها ممکن است شما را مسموم کنند. اما اگر سیب زمینی دارای جوانه اما سفت دیدید، می‌توانید مطمئن باشید که تبدیل نشاسته به آلکالوئید سمی هنوز رخ نداده‌است و سیب زمینی‌ها هیچ خطری ندارند. شما حتی می‌توانید جوانه‌ها را از روی سیب زمینی جدا کنید تا خیال‌تان راحت شود.

منبع : jesarat

همه چیز درباره خواص و فواید گل چهل سکه در طب سنتی

گل چهل سکه

همه چیز درباره خواص و فواید گل چهل سکه در طب سنتی در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

گل چهل سکه , خواص گل چهل سکه , گل چهل سکه و خواص آن , مضرات گل چهل سکه

همانطور که میدانید گیاه جینکو یا گیاه چهل سکه یکی از گیاهان دارویی با ارزش و سودمند در طب سنتی است که به صورت خودرو در کشورهایی مانند چین و ژاپن کاشت می شود .این گیاه دارای فواید بی شماری می باشد که استفاده از آن می تواند در تامین سلامتی و رفع بسیاری از مشکلات موثر باشد .

توضیحاتی در مورد گل چهل سکه

گیاه گل چهل سکه گیاهی است با خواص دارویی با ارزش که اغلب در چین و ژاپن به صورت وحشی می روید. چای تهیه شده از گل چهل سکه حاوی ترکیبات مفیدی از جمله فلاوونوئید است که از عضلات قلب و عروق محافظت کرده و بدن را در برابر بیماری های قلبی و عروقی و اختلال تنظیم فشار خون محافظت می کند. تحقیقات نشان داده است نوشیدن یک تا دو فنجان از دم کرده این گل گردش خون را تسریع کرده و علاوه بر کاهش خطر ابتلا به واریس سیاهرگی، فشار خون را تنظیم می کند.

چای گل چهل سکه

دم کرده گل چهل سکه تأثیر بسزایی در شنوایی دارد و افسردگی و آلزایمر را بهبود می بخشد و آرامشبخش است. آمارها حاکی از آن است این نوشیدنی اغلب سردردها را بخصوص سردردهای میگرنی را کم کرده و دوره های آن را کاهش می دهد. این نوشیدنی در درمان تعدادی از اختلالات هورمونی مؤثر است همچنین افرادی که در معرض خطر آسیب به شبکیه چشم هستند می توانند با استفاده از دم کرده گل چهل سکه، از چشم خود محافظت کنند. پژوهش های اخیر نشان داده است چای گل چهل سکه حافظه را تقویت کرده و با افزایش توانایی مغز کیفیت یادگیری را بهبود می بخشد.

گل چهل سکه یا جینکو

گیاه جینکوبیلوبا یا گل چهل سکه Ginkgo با نام علمی Ginkgo biloba گیاهی دارویی است که به صورت خودرو در کشورهایی نظیر چین و ژاپن روییده می شود و در طب سنتی خواص بی شماری دارد .گیاه جینکو با دارا بودن قدمتی در حدود ۱۰۰۰ سال توسط کاشف آمریکایی به نام مایر در دره ای در چین کشف شد و به عنوان گیاهی مقدس در اطراف معابد به کشت آن ادامه داده شد .

گیاه جینکو برای قلب

مصرف گیاه جینکو با دارا بودن ترکیباتی به نام فلاوونوئید از عضلات قلب و عروق محافظت کرده وبا محافظت از بدن در برابر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی سلامتی قلب و عروق را تضمین می نماید .نوشیدن یک تا دو فنجان از دم کرده این گیاه با تنظیم فشار خون سبب بهبود گردش خون درون رگ ها می شود و سبب کاهش خطر ابتلا به واریس سیاهرگی می شود .با مصرف این گیاه می توانید از لخته شدن خون جلوگیری نموده و هر گونه بیماری قلبی و عروقی را درمان نمایید .

خواص گیاه جینکو

این گیاه دارای خواص خارق العاده ای در درمان بسیاری از بیماری ها شناخته شده است .با مصرف برگ این گیاه و عصاره آن می توانید با استفاده از فوائد درخت جینکو بر بیماری های زیر غلبه نموده و آن ها را درمان نمایید . سندرم رینود بیماری لایم ناتوانی های جنسی کاهش ضایعات پوستی مانند ویتیلیگو کاهش کلسترول درمان آترواسکلروز ریشه کن نمودن انواع سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان و … درمان بیماری آسم مشکلات ادراری بیماری گال اختلالات هورمونی

عوارض گیاه جینکو

هر دارو به موازات اثرات درمانی خویش می تواند در برخی افراد سبب بروز واکنش های آلرژیک گردد .در صورتی که گیاه جینکو از طریق دهان و به اندازه کافی مصرف گردد هیچ عارضه ای برای شما ایجاد نخواهد نمود .عوارض گیاه جینکو تنها در صورتی بروز پیدا خواهد نمود که شما در مصرف آن زیاده روی نموده باشید و یا بدنی بسیار حساس داشته باشید .در این صورت ممکن است حالاتی جزئی مانند ( ناراحتی معده، سردرد، سرگیجه، یبوست، ضربان قلب قوی و واکنش های آلرژیک پوستی ) را متحمل شوید و یا مستعد ابتلا به سرطان کبد گردید . تمامی این نشانه ها در دوزهای بسیار بالای مصرف این گیاه رخ داده و در غیر این صورت خطری شما را تهدید نخواهد نمود .

احتیاط در مصرف گیاه جینکو

مصرف گیاه جینکو در دوران بارداری ممنوع می باشد و می تواند سبب بروز زایمان زودرس در شما گردد . مصرف این گیاه در کودکان ممنوع می باشد . اگر شما دیابت دارید قند خون خود را مرتب کنترل کرده و با صلاحدید پزشک از این گیاه استفاده نمایید . در صورت ابتلا به اختلالت خونریزی و سابقه تشنج از مصرف این گیاه خودداری نمایید . اگر قصد انجام عمل جراحی را دارید برای کنترل میزان خونریزی پس از عمل حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی استفاده از این گیاه را متوقف کنید. در صورت مصرف داروهایی مانند فلوکستین بوسیپرون وایبوبروفن و سایر داروها در مورد مصرف این گیاه حتما با پزشکتان مشورت نمایید . مصرف همزمان داروهای کاهنده فشار خون به همراه چهل سکه ممکن است فشار خون را افزایش دهد.

همه چیز درباره درخت و گل چهل سکه

درخت چهل سکه ضد سرطان است، و در کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و معده مؤثراست.همچنین برای کاهش جریان خون در مغز، به خصوص در افراد مسن استفاده می شود. این شرایط شامل از دست دادن حافظه، سردرد، زنگ زدن گوش، سرگیجه، عدم تمرکز، اختلالات خلقی و اختلالات شنوایی،جریان خون ضعیف در بدن، از جمله درد ساق پا هنگام راه رفتن (لنگش)، و سندرم رینود (پاسخ دردناک سرد، به خصوص در انگشتان دست و پا) می باشد.برگ چهل سکه برای اختلالات مربوط به شیمی درمانی، و افسردگی استفاده می شود. درخت چهل سکه برای بیماریهای چشم از جمله آب سیاه، چشم دیابتی، و دژنراسیون ماکولا (AMD) وابسته به سن، و همچنین اختلال نقص توجه و-بیش فعالی (ADHD)، اوتیسم، بیماری های قلبی و عوارض قلبی، کلسترول بالا، سندرم پیش از قاعدگی، اسهال خونی،سندرم خستگی مزمن (CFS)، اسکیزوفرنی، جلوگیری از افسردگی در زمستان، کنترل اسید معده، بهبود عملکرد کبد و کیسه صفرا، و کنترل فشار خون، آسم، آلرژی، برونشیت و برای اختلالات سیستم عصبی مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد.عصارهء برگ چهل سکه برای تهیهء مواد آرایشی بکار می رود. دانهء چهل سکه حاوی موادی است،که باکتری ها و قارچهایی که باعث عفونت در بدن می شود،از بین می برد.

منبع : jesarat

علت و دلایل و درمان خانگی درد ران پا در قاعدگی و بارداری چیست

درد ران پا

علت و دلایل و درمان خانگی درد ران پا در قاعدگی و بارداری چیست در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

درد ران پا , درد ران پا در بارداری , درد ران پا در اوایل بارداری , درد ران پا در کودکان

همانطور که میدانید درد ران پا از آن دردهایی است که همه ما کم و بیش تجربه آن را داشته ایم و می تواند خفیف و یا شدید ، دائمی و یا لحظه ای باشد . در برخی از مواقع ممکن است این درد از ران پا به کشاله ران ، بالای پا ، زانو و حتی باسن گسترش یابد و یا ممکن است از این نقاط به ران پا منتقل شده باشد . این درد می تواند باعث سفتی در عضلات ران پا شده و فعالیت های روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد .

علت درد ران پا در بارداری

شایع‌ترین علت درد کشاله ران در بارداری کشیدگی عضلانی هست. کشیدگی های عضلات ناحیه کشاله ران معمولا بدنبال فعالیت های شدید بدنی و فعالیت های ورزشی ایجاد میشوند. برای درمان پا درد از قسمت کشیدگی ها با مدتی استراحت و کاهش فعالیت ها بهبود می یابند.

درد ران پا و آرتروز

با بروز آرتروز می باشد. زمانیکه غضروف های ران فرسوده می شوند استخوان های ران برخلاف حفره داخل ران کشیده می شوند.خردشدن استخوان ها و غضروف ها با فعالیت های طبیعی انجام می شود.درد در کشاله ران و قسمت جلو ران یکی از علت های رایج آرتروز ران می باشد مخصوصا در هنگام فعالیت هایی همچون پیاده روی و فعالیت هایی که نیاز به پیچاندن ران داریم مثل پوشیدن جوراب ها و سوار و پیاده شدن از ماشین.علت این درد کشیده شدن استخوان ها برخلاف یکدیگر است .

درد ران پا و شکستگی

زمانیکه ماهیچه ها خسته می شوند شوکی که ناشی از ضربه های که بر اثر فعالیت هایی چون پریدن یا دیگر فعالیت های میباشد را دریافت نمی کند و نیرو به استخوان ها وارد می شود و باعث ایجاد شکستگی های خفیف می شود و این شکستگی های باعث درد کشاله ران خواهد شد.

علل درد ران پا

التهاب کیسه زلالی این التهابات، التهاب کیسه پراز مایعی است که نگهدارنده مفاصل بعد از آسیب دیدگی است.التهابات تروچانتریک بر روی ناحیه بیرونی ران اثر می گذارد و با انجام فعالیت هایی چون برخاستن ،پیاده روی ،بالا و پایین رفتن از پله و رانندگی درد به سراغ بیمار می آید. از بین رفتن استخوان ها یا حاملگی خارج رحمی درد کشاله ران می تواند به علت بیماری های دیگری باشد مانند:هرنی یا فتق کشاله ران ،هرنی ورزشی ،سیاتیک ،التهاب غدد لنفاوی کشاله ران ،عفونت‌های سطحی یا عمقی در بافت‌های کشاله ران

درد ران پا و عفونت

آرتروزهای عفونی می تواند در دوران جنینی و یا دوران کودکی شدت یابد.در این دوران سیستم ایمنی بدن به حدی نرسیده که بتواند باکتری هایی که وارد خون می شود را ازبین ببرد و این عفونت ها در ران قرار می گیرد و باعث درد و بیحسی در این ناحیه می شود. تب ،حرارت و التهاب در کشاله ران نشان دهنده عفونت در این قسمت است. درد ران علت های دیگری نیز دارد .شما نیاز به کمک پزشک دارید اگر اگر به دلیل درد زیاد نتوانستید به صورت طبیعی راه بروید نتوانستیدکشاله ران خود را خم کنید بیشتر از چندروز درد احساس کردید بدشکلی یا تورم در کشاله ران یا قسمت بالای آن احساس درد در کشاله ران درشب یا زمان استراحت افزایش تب ،التهاب وحرارت در کشاله ران

تشخیص درد ران پا

ارزیابی درد ران پا با معاینه فیزیکی آغاز می شود. معاینه فیزیکی به تشخیص علت بالقوه درد ران پا و تایید تشخیص کمک می کند. گاهی اوقات هم به آزمایش و تصاویر اشعه ایکس نیازی نیست. نقرس مد نظر باشد ممکن است آزمایش خونی برای اندازه گیری اسید اوریک صورت بگیرد. دیگر آزمایش های خون هم می توانند بسته به بیماری زمینه ای که مد نظر است مورد توجه قرار بگیرند. تصویر برداری اشعه ایکس: اگر در مورد وجود شکستگی استخوان نگرانی وجود دارد، آنگاه ممکن است تصاویر ساده اشعه ایکس آن را نشان دهند. سونوگرافی: سونوگرافی می تواند برای تشخیص ترومبوز ورید عمقی مفید باشد. شاخص مچ پایی- بازویی ABI: ممکن است جریان خون شریانی در پاها با یک شاخص مچ پایی- بازویی برآورد شود که در آن جریان خون در هنگام استراحت و تمرین ارزیابی می شود. – آنژیوگرام: اگر به اطلاعات بیشتری درمورد شریان ها نیاز باشد، می توان برای مشاهده مستقیم توزیع شریانی پاها آزمایش آنژیوگرام انجام داد. – سی تی اسکن: می توان از توموگرافی کامپیوتری(CT) در موقعیت های مختلفی استفاده کرد. آنژیوگرافی CT می تواند در برخی موقعیت های معاینه عروق خونی جای آرتریوگرافی را بگیرد. – ام آر آی: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را می توان برای معاینه پشت، ارزیابی استخوان ها، مفاصل و بافت های نرم مانند عضلات، تاندون ها و رباط های پشت و به منظور پی بردن به علل سیاتیک مورد استفاده قرار داد. – تست نوار عصب و عضله: می توان مطالعات هدایت عصبی را برای ارزیابی عملکرد اعصاب و اندازه گیری توانایی اعصاب خاص برای حمل پیام های الکتریکی را با کمک تست نوار عصب و عضله مد نظر قرار داد. – آسپیراسیون مفصل: اگر درمورد عفونت و التهاب درون مفصل نگرانی وجود داشته باشد می توان یک سوزن را وارد مفصل کرد و مایع آن را برای تجزیه و تحلیل بیرون کشید یا خالی کرد.

درمان درد ران پا

درمان پا درد به تشخیص آن بستگی دارد. وقتی علت درد مشخص شد، درمان بر کنترل درد و کنترل مشکل بوجود آورنده درد به منظور جلوگیری یا کاهش بروز مجدد ان متمرکز است. درمان درد ران پا بستگی به تشخیص پزشک دارد.هنگامی که علت درد مشخص شد، درمان هم بر کنترل درد و هم کنترل مشکل زمینه ای تمرکز می کند تا از وقوع دوباره آن جلوگیری کند یا امکان وقوع دوباره را کاهش دهد.

درد ران پا و دارو

پزشکان اغلب در ابتدا شیوه درمان با دارو را امتحان می کنند. چون واکنش هر فردی به داروها متفاوت است، ممکن است پزشک دوزها و داروهای مختلفی را امتحان کند. داروها از مسکن هایی که بدون نسخه به فروش می رسند مانند آسپرین، استامینوفن، استروئیدهای ضد التهاب تا داروهای ضد التهاب قوی تر گسترده شده اند.برای کمک به مشکل درد کف پای صاف می توان از یک لایه محافظ در داخل کفش استفاده کرد که این لایه طبی می تواند درد پا را کاهش دهد. بریس قوزک پا نیز می تواند به کاهش درد پا کمک کند. محافظ پاشنه نیز می تواند برای افزایش حمایت و کمک به پیشگیری از پیچ خوردن قوزک پا استفاده شود. نوع ارتز قابل استفاده برای شما با تشخیص پزشک با توجه به مشکل ایجاد شده و علت های احتمالی مشاهده آن و نیز شکل پا مشخص می شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است استفاده از صفحه یا پد محافظ مخصوص را برای بیمار تجویز کند و در سایر موارد ممکن است نیاز به اصلاح کفش بیمار وجود داشته باشد.

درد ران پا و فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی تلاش می شود که امکان حرکت نرمال تر و همراه با درد کمتر را برای شما فراهم می سازد. ممکن است پزشک فیزیوتراپی منفعل مانند ماساژ و استفاده از گرما یا سرما یا درمان های فعالانه مانند تمرین کردن را توصیه کند.

شدت و علت درد ران پا

زمانیکه شدت و علت درد پا مشخص شد، یک دوره بهبود و پیشگیری شروع می شود. استفاده از وسایل الکترونیکی پزشکی مانند فراوا درمانی ،دستگاه های الکتریکی مختلف مانند تحریک کننده مفاصل ، نوردرمانی یا لیزر، و درمان های بدون استفاده ازدستگاه های الکتریکی برای کاهش درد پا و افزایش گردش بدن و بهبودی بسیار مناسب می باشد.

درد ران پا و جراحی

دلایل مختلفی وجود دارد که بیماران به جراحی نیاز دارند .شوک ناشی ازضربه می تواند باعث کشیدگی ،رگ به رگ شدن ،شکستگی ،آرتروز و درد شدید شود.به دلیل بیماری هاو سندروم ها استخوان های پا به مرور زمان از بین می روند و جراح برای درمان این استخوان مجبور به انجام عمل جراحی بر روی بیمار می شود. ورم و آبی را که از طریق خوردن و آشامیدن وارد بدن میشود به خوبی دفع کند. این مشکل موجب میشود آب زیادی در بدن باقی مانده و بدن متورم شود. به این تورم ادم Edema میگویند. به علت تاثیر جاذبه این تورم معمولا در اندام تحتانی بخصوص در ساق و مچ پا بیشتر است. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی دراز کشیدن موجب میشود آبی که در ساق تجمع پیدا کرده در کل بدن پخش شود. این بیماران صبح ها که از خواب بیدار میشوند ورم ساق کمی داشته و به عوض صورت آنها متورم و پف کرده است نارسایی قلبی : قلبی که ضعیف و نارسا شده است نمیتواند خون وریدی را به خوبی پمپ کند. نتیجه آن تجمع خون وریدی در پشت قلب و پس زدن آن در کل بدن است. بر اثر تاثیر جاذبه زمین بیشترین جایی که این خون جمع میشود در ساق و مچ پا است. در این بیماران با دراز کشیدن و بالا نگه داشتن استخوان ساق پا ورم ساق کمتر میشود کاهش پروتئین خون : کاهش پروتئین خون بدنبال نارسایی کبدی و یا سندروم نفروتیک در کلیه و یا سوء تغذیه و یا بعضی بیماری گوارشی ایجاد میشود. کاهش پروتئین خون موجب نشت بیشتر سرم از داخل مویرگ ها به فضای بین سلولی شده و در نتیجه موجب ورم کل بدن میشود بیماری های مزمن ریه مانند آمفیزم و برونشیت مزمن : در این بیماری ها فشار عروق ریوی بالا میرود و بدنبال آن ممکن است این افزایش فشار به ورید های قبل از قلب منتقل شده و در نتیجه موجب ورم شود فشار خون کم کاری غده تیروئید فشار خون بارداری

سوزش و درد ران پا

کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود. علل بسیاری از دردهای کشاله ران در خود لگن یا مفصل ران است علت مشکل درد سوزشی ران پا تحت فشار قرار گرفتن عصبی است که حس پوست بیرون ران را تامین می کند پوشیدن لباس تنگ ، سوزن سوزن شدن) و بی حسی قسمت خارجی ران – درد سوزشی در داخل و یا روی سطح پوست بیرون ران این علائم معمولا در یک طرف بدن (یک ران) ایجاد می شوند و بعد از راه رفتن و ایستادن بدتر می گردند. اگر هر یک از علائم بالا را در خودتان مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.درد سوزشی ران پا زمانی بروز می کند که عصب پوستی بیرون ران که حس این قسمت را فراهم می کند، تحت فشار قرار بگیرد. این عصب کاملا حسی است و تاثیری روی توانایی استفاده از (تحرک) عضلات پا ندارد. در بیشتر افراد این عصب بدون ایجاد مشکلی از انتهای ران به قسمت بالای ران می رود. اما در این بیماری، این عصب زیر رباط کشاله ران گیر می افتد. این رباط در امتداد کشاله ران، از قسمت شکم به قسمت بالایی ران می رود. چاقی و یا اضافه کردن وزن، فشار روی عصب پوستی بیرون ران را افزایش می دهند.عواملی که خطر ابتلا به این درد را زیاد می کنند، عبارتند از: – وزن بالا : چاقی و یا اضافه کردن وزن، فشار روی عصب پوستی بیرون ران را افزایش می دهند. – بارداری : بزرگ شدن شکم در حاملگی، فشار اضافی روی کشاله ران وارد می کند، جایی که عصب پوستی خارج ران می گذرد. – دیابت: آسیب عصب در اثر بیماری دیابت می تواند باعث درد سوزشی ران شود. – سن : افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله بیشتر در معرض خطر ابتلا به این درد هستند. راه های تشخیص درد در بیشتر موارد، پزشک بر اساس وضعیت سلامتی و بیماری های شما و با معاینه بدنی، متوجه درد سوزشی خارج ران می شود. پزشک به پایی که درد می کند، دست می زند و از شما می پرسد درد پایتان چطوری است. همچنین از شما می خواهد محل بی حسی یا درد را نشان دهید. برای رد کردن سایر بیماری ها، پزشک ممکن است آزمایشات زیر را برای شما بنویسد: ۱- تصویربرداری با اشعه ایکس ۲- الکترومیوگرافی ۳- تحریک الکتریکی عصب ۴- انسداد عصب : اگر با تزریق ماده بیحس کننده به ران در جایی که عصب پوستی ران وارد می شود، درد از بین برود، معلوم می شود که دچار درد سوزشی ران پا هستید.

درد ران پا در دوران بارداری

در طول بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می شود که همراه با درد است. درد کشاله ران یکی از رایج ترین مشکلات است که در سه ماهه سوم اتفاق می افتد. برای برخی افراد این درد مشکل کوچکی است اما برخی دیگر از خواب و فعالیت های روزانه می مانند. معمولا درد کشاله ران در هنگام ایستادن و برداشتن وسایل سنگین بدتر می شود. چه چیزی باعث درد کشاله ران در بارداری می شود؟ درد کشاله ران به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. این درد هنگامی که رباط متصل کننده مفاصل ساکروایلیاک شل می شود اتفاق می افتد. هورمون ریلاکسین: بدن هورمون ریلاکسین را در طول بارداری آزاد می کند. این هورمون با نرم کردن مفاصل و ماهیچه ها باعث آرامش می شود. این هورمون به مقدار مناسب آزاد می شود تا بدن را برای پوکی استخوان گذرا: این مشکل در سه ماهه دوم و سوم بارداری ایجاد می شود. پوکی استخوان به صورت موقتی باعث کاهش استخوان در قسمت بالای استخوان ران می شود. بنابراین به صورت ناگهانی در هنگام فعالیت های فیزیکی یا پیاده روی باعث ایجاد درد در کشاله ران می شود. برای بررسی این مشکل از ام آر آی استفاده می کنند. بهبود حدود ۶ هفته طول می کشد. افزایش وزن: افزایش وزن ناشی از بارداری باعث افزایش فشار وارده بر لگن و کشاله ران می شود. حالت نادرست: حالت نادرست بدن باعث درد کشاله ران می شود (به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری هنگامی که بدن به خاطر وزن جنین در حالت تعادل نیست.). دلایل دیگر درد کشاله ران در بارداری خانم هایی که اضافه وزن دارند یا مشکلات کشاله ران از قبل داشته اند، هنگامی که به پهلو می خوابند دچار درد کشاله ران می شوند. اگر چه در ماه های آخر بارداری خوابیدن به پهلو توصیه می شود اما باعث افزایش فشار می شود. تغییرات فیزیکی نیز باعث افزایش درد کشاله ران در طول بارداری می شود. این فشار به خاطر رحم بزرگ و نرم شدن استخوان های لگن ایجاد می شود که باعث درد کشاله ران در سه ماهه سوم بارداری می شود. مرکز ثقل بدن در طول بارداری تغییر می کند. این مسئله باعث ایجاد درد کشاله ران می شود که می توان با تغییر ساختار بدن این درد را کاهش داد.

درمان درد ران پا در دوران بارداری

درد کشاله ران در هنگام خوابیدن مشکل آفرین است. این درد باعث ایجاد زایمان: برنامه ریزی برای ماساژ باعث کاهش درد در طول بارداری می شود. ماساژ نه تنها باعث آرام شدن عضلات و کاهش استرس می شود بلکه باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. برای ماساژ به یک متخصص مراجعه کنید. یوگا و پیلاتس: یوگا و پیلاتس باعث کاهش درد کشاله ران و درد پشت در طول بارداری می شود. شرکت در کلاس های یوگا و پیلاتس به شما کمک می کند به طور اصولی ورزش کنید. تمرینات آب: در ماه های آخر بارداری، پیاده روی باعث افزایش درد کشاله ران می شود. اما ورزش به شما توصیه می شود بنابراین بهتر است شنا را انتخاب کنید. در هنگام حرکت در آب به مفاصل فشار وارد نمی شود به همین دلیل درد ایجاد نمی شود. ایلیاک بریس: در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی یا در حالت ایستادن باید از ایلیاک بریس یا کمربند بارداری استفاده کنید. این کمربند پشت شما را محافظت می کند.

منبع : jesarat

علت و درمان و داروهای گیاهی ضد التهاب مفاصل چیست

التهاب مفاصل

علت و درمان و داروهای گیاهی ضد التهاب مفاصل چیست در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

التهاب مفاصل , التهاب مفاصل چیست , علت التهاب مفاصل چیست,بیماری التهاب مفاصل چیست

همانطور که میدانید ورم یا التهاب مفاصل یکی از بیماری‌های معمول این سال‌ها است که می‌توان برای کاهش آن از راه‌حل‌هایی چون سرکه سیب، زنجبیل، ماساژ، منیزیم سولفات، زردچوبه و دارچین استفاده کرد.انواع بیماری‌ها می‌تواند دردی مزمن را در پی داشته باشد. یکی از آن‌ها ” آرتریت” است که به ورم یا التهاب مفاصل اشاره دارد.

توضیحاتی در مورد التهاب مفاصل

آرتریت (التهاب مفصل) بیماری است که می تواند تمام مفاصل را گرفتار کند اما در اعضای دارای تحمل بار و پر کار مانند زانو، باسن، مچ پا، مچ دست و دست شایع تر است. افراد در تمام سنین، حتی کودکان می توانند مبتلا به التهاب مفصل شوند. بیماری آرتریت اشکال گوناگونی دارد. شایع ترین نوع التهاب مفصل، التهاب استخوانی (استئو آرتریت) مفصلی است که در آن برجستگی های ریزی روی بخش استخوانی مفصل پدیدار می شود. این برآمدگی ها در رباط ها و ترها و ماهیچه ها فرو رفته و ایجاد التهاب و تورم می کنند. التهاب استخوان و مفصل اغلب در مفاصلی روی می دهد که آسیب دیده یا بیشترین فشار را تحمل می کنند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد علت و علائم و درمان بیماری التهاب مفاصل بدن چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

التهاب مفاصل چیست

التهاب مفصل یا آرتریت که در انگلیسی به آن Arthritis می گویند به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود. فرهنگستان زبان فارسی برای آرتریت، واژه‌های بندآماس و مفصل‌آماس را تصویب کرده‌است. این التهاب و درگیری می‌تواند عاملی عفونی داشته باشد مانند آرتریت عفونی توسط استافیلوکوک طلایی و تب حاد روماتیسمی (استرپتوکوک) یا عاملی مزمن مانند آرتروز. آرتریت غیر عفونی در آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و نقرس، آرتریت ری اکتیو و آرتروز نیز دیده می‌شود. آرتریت می‌تواند یک مفصل یا هم‌زمان چند مفصل (پلی آرتریت) را درگیر کند. آرتریت می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مکان دهد (مهاجر). گاهی آرتریت صبحگاهی است یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک است. معمولاً مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب است و محدودیت حرکتی دارد. در آرتریت اغلب سطح مفصلی و غضروف مفصلی درگیر هستند.

درمان التهاب مفاصل

درمان التهاب مفصل بستگی به عامل ایجاد کننده دارد. معمولاً ورزشهای استقامتی سبک، فیزیوتراپی و رژیم غذایی غنی از کلسیم بخشی ازدرمان را تشکیل می‌دهند. برای ناراحتی خفیف، استفاده از داروهایی نظیر آسپیرین ممکن است کافی باشد. در موارد شدید برای کاهش التهاب مفصلی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، گاهی تزریق کورتون به داخل مفاصل مبتلا و بندرت داروهای سرکوبگر دستگاه ایمنی نظیر متوترکسات ممکن است استفاده شود. برای تخفیف درد مفصلی از گرم کردن مفصل استفاده کنید. برای این منظور استفاده از آب داغ، جریان‌های گردابی، لامپ‌های گرمایی، امواج فراصوت یا دیاترمی همگی مؤثرند.

علائم التهاب مفاصل

احساس میکنید یک بخاری برقی کوچک در مفصلتان وجود دارد و فردی درجه حرارت آن را بسیار بالا برده است . مفصل سرخ ، داغ و سوزناک شده است . این واضح است که بخاری برقی در کار نیست بلکه احتمالا آرتریت ، شایع ترین علت التهاب مفصل ، رخ داده است . به گزارش آسان طب معمول ترین نوع آرتریت ، استئو آرتریت است . در این حالت خارهای ظریف بر روی سطح استخوانی مفصل به وجود می آیند . این خارها موجب تحریک و جراحت عضلات ، رباط ها و زردپی های اطراف مفصل می شوند و بدین ترتیب التهاب رخ می دهد .

التهاب مفاصل و نقرس

بیماری نقرس ، نوع دیگری از آرتریت است که حمله التهاب مفصل نقطه ای آن ، اغلب در انگشت بزرگ پا رخ می دهد ، تا یک هفته ادامه دارد . التهاب ناشی از کریستال های اسیداوریکی است که در مفصل به وجود می ایند . نقرس ناشی از ناتوانی بدن در متابولیسم پروتئینی به نام پورین است ، که منجر به تولید مقدار زیادی اسیداوریک می شود . در برخی افراد این ضایعه ارثی و در برخی دیگر عارضه دارویی است . عامل سوم که موجب بروز آرتریت می شود ، روماتیسم مفصلی است . این ضایعه یکی از انواع بیماری های خود ایمنی است ، که در آن ها سامانه دفاعی بدن ، برخی از اعضا را به عنوان یک جسم خارجی می شناسد و به آنها حمله ور می شود . در روماتیسم مفصلی ، عضوی که بیگانه تصور می شود ، مفاصل می شود . یک عفونت نیز می تواند موجب التهاب مفاصل شود . دو عامل دیگر التهاب مفاصل که از شیوع کمتری برخوردارند ، پلی میالژیا روماتیکا و نوعی آرتریت به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان می باشند . و دست آخر هر گونه جراحت و یا ضربه ای به مفصل حتی اگر مدتی از آن گذشته باشد می تواند موجب بروز التهاب گردد.

التهاب مفاصل و آرتریت

آرتریت یک مشکل جدی است و شما باید با پزشک خود در تدوین یک برنامه راهبردی برای فائق آمدن بر این مشکل همکاری کنید . در ادامه چند توصیه برای التیام التهاب خواهد آمد . برای تسکین التهاب مفصل ، مفصل را ببندید . با استفاده از یک باند کشی مفصل خود را ببندید تا بدین وسیله مفصل ملتهب و دردناک را ثابت نگه دارید . پزشک باید بررسی کند که آیا سفتی پانسمان کافی است . از وی بخواهید تعیین کند چه مدتی بایست پا بدون حرکت باقی بماند . برای التهاب مفصل ، ظرف های شام را روز بعد بشویید . اگر به روماتیسم مفصلی مبتلا هستید ، ظرف های شام را صبح روز بعد بشویید . بسیاری از مبتلایان به دست درد تمایل دارند ظرف ها را صبح بشویند .چرا که آب گرم در آنها احساس بهتری پدید می آورد . برای التهاب مفصل ، با دقت داروهایتان را مصرف کنید . روماتیسم مفصلی عموما با درمان های ترکیبی شامل متو ترکسات و داروهای ضد التهابی غیر کورتونی به خوبی بهبود می یابد . البته داروهای ضد التهابی غیر کورتونی ممکن است موجب آسیب به معده شوند ، لذا برنامه ی درمانی خود را با دقت پیگیری کنید . به گزارش آسان طب اگر در اثر درد زمین گیر شده اید ، ممکن است برای شما داروهای استروئیدی (کورتونی) تجویز شود ، بدین ترتیب تا ظهور تاثیرات متوترکسات درد و التهاب به سرعت تخفیف پیدا می کند .

پیشگیری از التهاب مفاصل

اگر علایم درد ، خشکی بدن ، التهاب در قسمتهای مختلف بدن ( الزامی نیست) و مشکل در حرکات مفاصل را برای دو هفته داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد برای جلوگیری از بیمار شدن باید دو مورد مهم را رعایت کنید : یکی اینکه وزن شما همیشه باید متعادل باشد . اضافه وزن بر ماهیچه ها ، مفاصل و استخوان هایتان فشار می اورد و موجب بیماری شما می شود. دوم اینکه ورزش و پیاده روی را فراموش نکنید. حتی پیاده روی اهسته . البته ما ورزش های سخت و سنگین را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

التهاب مفاصل و رژیم غذایی

استفاده از رژیم غذایی مناسب تا حدودی در درمان آرتریت رومانوئید موثر است و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که از غذاهایی که باعث تشدید آرتریت روماتوئید می شود صرف نظر کنید، به خصوص از مصرف غذاهای پر چرب و دارای کلسترول زیاد جدا خودداری نمایید و بیشتر از ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی استفاده کنید که برای سلامتی عمومی مفید هستند زیرا کسانی که مبتلا به بیماری مزمن مانند آرتریت هستند برای کمک به بدن شان در مقابله با این بیماری به مقادیر بیشتری از مواد معدنی نیازمند هستند و مشخص شده است که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید دچار کمبود تعدادی از مواد مغذی هستند.

التهاب مفاصل و مصرف ماهی

بررسی ها نشان داده که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ به شکل روغن ماهی، میزان درد مفاصل افراد مبتلا را تا اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. بدن بعضی از افراد (نه همه) واقعا به روغن ماهی واکنش نشان می دهد. گزارش پژوهشگران مرکز پزشکی آلبانی نیز موید همین مطلب است. بر اساس این تحقیق در خستگی و خشکی مفاصل بیمارانی که کپسول روغن ماهی مصرف کردند بهبود حاصل شد. پس از مصرف کپسول های روغن ماهی، آرتریت روماتوئید و درد مفاصل بیماران و خستگی ناشی از آن بهبود می یابد. طبق تحقیق انجام شده در دانشگاه نیویورک بر روی افراد مبتلا به بیماری های مفصلی با استفاده از کپسول های حاوی روغن ماهی نشان داد که دریافت روغن ماهی با کاهش معنی دارد.

التهاب مفاصل و سیر

همانطور که می دانید سیر دارای خصوصیات ویژه ای است و ضد التهاب و ضد ویروس است و باعث افزایش سلامت دستگاه دفاعی بدن می شود. پزشکان در هند به هنگام انجام یک پژوهش درباره اثر سیر بر بیماری های قلبی متوجه شدند که در بعضی از این افراد که مبتلا به استئو آرتریت نیز بودند، با خوردن سیر درد مفاصل از بین رفت. در این آزمایش افراد هر روز ۲ یا ۳ بوته سیر خام را پخته شده را می خوردند. اثبات شده است که سیر روی پروستاگلاندین ها که به جلوگیری از التهاب کمک می کنند اثر می گذارد. مصرف سیر به صورت خام و فراوان همراه با غذا باعث می شود که فعالیت خصوصیات موجود در سیر افزایش یابد. سیر بهتر است به صورت خام همراه غذا مصرف شود تا این که پخته شود.

التهاب مفاصل و ماساژ

اگر دچار التهاب استخوانی مفصلی هستید، ماساژ ملایم، درد را کمتر می کند. کمی روغن گیاهی با روغن ماساژ بر نوک انگشتان بمالید تا دست راحت تر بر پوست حرکت کند. دست را به آرامی دور مفصل بگردانید و دایره های کوچک بسازید. بهتر است از ماساژ مستقیم مفصل خودداری کنید و فقط اطراف آن را ماساژ دهید. ماساژ ملایم به کاهش تورم در التهاب شبه روماتیسمی مفاصل کمک می کند. برای ماساژ راحت تر حتما از روغن یا کرم استفاده کنید. هر روز ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ را تکرار کنید.

التهاب مفاصل و میگو

میگو منبع غنی از ویتامین های B12، C، D، E، B6، B3، A بوده و به همین دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان فراوان (پیش ساز ویتامین نیاسین) نیاسین (B3) فراوانی نیز برای بدن تهیه می کند. میگو از لحاظ مواد معدنی غنی بوده و دارای آهن، سلنیوم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، روی، منگنز فراوان بوده و در بین این مواد معدنی کلسیم، آهن، روی، منیزیم و فسفر میگو نسبت به دیگر آبزیان بیشتر است. خوب است بدانید که این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین D می باشد.

التهاب مفاصل و وزن

اگر وزن تان زیاد است، آن را کم کنید. که وزن یک عامل کمک کننده به حفظ سلامتی مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو و ران است. پژوهشگران معتقدند که اضافه وزن موجب وارد شدن فشار به مفاصل می شود و فضای بین دو انتهای پوشیده از غضروف استخوان ها را که حاوی مایع است، تنگ می سازد. همچنین آنان می گویند حتی چنانچه مبتلا به آرتروز شده باشید، کاهش وزن موجب کاهش فشار وارده به برخی از مفاصل می شود و درد را تسکین می دهد.

التهاب مفاصل یا آرتریت

آرتریت به معنی التهاب مفصل است. این التهاب و درگیری می‌تواند عاملی عفونی داشته باشد، مانند آرتریت عفونی که به‌وسیله باکتری استافیلوکوک طلایی ایجاد می شود یا شاید هم عاملی مزمن مانند آرتروز داشته باشد. آرتریت می‌تواند یک یا چند مفصل را هم‌زمان درگیر کند؛ می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مکان دهد. گاهی آرتریت صبحگاهی است، یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک است. در بیشتر مواقع مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب است و محدودیت حرکتی دارد.

پیشگیری از آرتریت یا التهاب مفاصل

برای پیشگیری از آرتریت توجه به نکات زیر ضروری است: – فشارهای مداوم روی ماهیچه‌ها و مفاصل را کم کنید باید نسبت به دردها و فشارهای مزمن ناشی از فعالیت یا واکنش‌های مرتبط با فعالیت‌های روزانه آگاه بود و نباید نسبت به بروز علائم آن غفلت به خرج داد و منتظر ماند تا شدت آن بیشتر شود. به طور مثال اگر تصور می‌کنید نوع شغلتان علت بروز این دردهاست باید شرایط کارتان را تعدیل کنید یا به دنبال شغلی جایگزین باشید. – مفاصل‌تان را ورزش دهید الگوی زندگی بی‌تحرک، ماهیچه‌ها را ضعیف می‌کند و احتمال ابتلای فرد به آرتریت را افزایش می‌دهد. انجام مرتب حرکات ورزشی برای افراد ضرورت دارد و باعث می‌شود مفاصل منعطف‌تر و قوی‌تر شوند. – مفاصل خود را به درستی تغذیه کنید افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلا به التهاب مفاصل هستند. با کاهش وزن می‌توان این خطر را کاهش داد. بهبود نوع رژیم غذایی اغلب دردسرساز است هرچند کاهش میزان مصرف غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده موجب می‌شود سلامت مفاصل بهتر حفظ شود. – کمبود ریزمغذی‌ها در مفاصل خود را جبران کنید مصرف مواد خوراکی نامناسب،‌ مواد شیمیایی زیست محیطی، استرس فزاینده، مصرف الکل، قرص‌های ضدبارداری و برخی انواع داروها، نارسایی‌های غذایی گسترده در جامعه مدرن را تشدید می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف برخی مواد مغذی خاص برای سلامت مفاصل ضرورت دارند. این مواد می‌توانند مفاصل را حفظ کنند و بروز علائم آرتریت را به تاخیر اندازند یا میزان آن را کاهش دهند. برخی از این مکمل‌ها شامل ویتامین C ، D‌، گلوکوزامین و کندراتین سولفات و چربی‌های مفید می‌شوند. – مفاصل را از آب محروم نکنید آب ۷۰ درصد بافت غضروفی مفاصل را تشکیل می‌دهد و در جذب مواد مغذی برای سلامت مفاصل نقش مهمی دارد. از دست رفتن آب بدن می‌تواند فاکتور ناشناخته و نهفته‌ای در تحلیل بدن و بروز درد باشد. – انجام یوگا برای داشتن مفاصل منعطف موثر است حرکات توصیه شده در یوگا حجم ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد و حرکت مفاصل و انعطاف پذیری آنها را تقویت می‌کند.

منبع : jesarat

همه چیز درباره رفع و درمان استرس با طب سنتی در زنان و مردان

درمان استرس با طب سنتی

همه چیز درباره رفع و درمان استرس با طب سنتی در زنان و مردان در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

درمان استرس با طب سنتی ، روش درمان استرس با طب سنتی ، درمان استرس در طب سنتی

همانطور که میدانید اضطراب احساس عصبی بودن یا ترس است و استرس معمولا پاسخ فیزیکی به آنچه است که شما احساس می کنید یا می ترسید. در واقع این دو واژه متفاوت اما مکمل هم هستند ولی در بسیاری موارد به جای هم استفاده می شوند. نشانه ها بروز آن معمولا به این صورت است که در زمان اضطراب، ضربان قلب افزایش می یابد، تنفس تندتر می شود و ماهیچه ها سفت می شوند. در حقیقت با بروز این علائم بدن خود را برای مواجهه با موقعیت های استرس زا آماده می کند.

 استرس و اظطراب

به بیان دیگر اضطراب احساس عصبی بودن یا ترس است و استرس معمولا پاسخ فیزیکی به آنچه است که شما احساس می کنید یا از آن می ترسید. در واقع این دو واژه متفاوت اما مکمل هم هستند ولی در بسیاری موارد به جای هم استفاده می شوند. علائم بروز آن معمولا به این صورت است که در زمان اضطراب، ضربان قلب افزایش می یابد، تنفس تندتر می شود و ماهیچه ها سفت می شوند. در حقیقت با بروز این علائم بدن خود را برای مواجهه با موقعیت های استرس زا آماده می کند.به طور کلی، اضطراب رایج ترین اختلال روانی در دنیا است، به عنوان مثال در آمریکا حدود ۱۸% از مردم از اختلالات اضطراب رنج می برند. همچنین در بین دو جنس نیز زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض بروز این اختلال روانی قرار دارند. در بسیاری از موارد هم مطالعات نشان داده است که مشکلات مالی و یا عدم احساس موفقیت در زندگی می تواند زمینه ساز بروز این بیماری باشد. لذا درمان اضطراب موضوعی مهم برای سلامت جامعه است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد روش های کاهش و درمان استرس با طب سنتی و گیاهان دارویی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درمان استرس با طب سنتی

استرس چیز خاصی نیست و استرس در واقع بخش عادی زندگی هست و اگر به اندازه باشد می‌تواند باعث ارتقاء شغلی و موفقیت‌های زیادی در زندگی شود اما اگر در آن افراط شود تبدیل به یک نوع تنش آزاردهنده خواهد شد. هنگامی که احساس اضطراب یا استرس زیاد می‌کنید، ۱۲ استراتژی و تکنیک‌ ذکر شده در زیر، می‌توانند به شما جهت درمان استرس کمک کنند:

– گیاه اسطوخودوس موثر در درمان استرس

– بیرون رفتن و حمایت دوستان

– تنفس آرام و عمیق و اهمیت آن جهت درمان استرس

– سولفات منیزیم، آرام بخش

چای بابونه موثر در کاهش و درمان استرس

ماساژ بدن یک مسکن قوی

– بوزیدان یا جیسینگ هندی (Withania somnifera)

ریحان مقدس (Ocimum tenuiflorum)

– چای سبز، کاهش دهنده استرس

– گل ساعتی موثر در کاهش اضطراب

ورزش بهترین روش درمان استرس

– انواع ویتامین B موثر در درمان استرس

درمان استرس با گیاه اسطوخودوس

اسطوخودوس گل‌هایی بنفش رنگ می‌باشد که به عنوان گیاه آرام بخش برای بهبود کیفیت خواب، کاهش اضطراب و درمان استرس بسیار مفید است همچنین خواص دیگری اعم از افزایش تمرکز، بهبود سردرد، بهبود عملکرد مغز، افزایش احساس شادی، درمان افسردگی و … را دارد که در این مقاله اهمیت گیاه اسطوخدوس بر درمان استرس مد نظر ما می‌باشد. همچنین روغن اسطوخدوس یک داروی موثر در درمان بیماری‌های عصبی می‌باشد. عطر اسطوخدوس نیز باعث می‌شود خواب راحت‌تری داشته باشید در نتیجه از تنش و استرس‌های روزانه کاسته می‌شود.

درمان استرس با چای بابونه

بابونه گیاهی بسیار موثر برای کاهش و درمان استرس می باشد. ماهیت آرام بخش و تسکین دهنده آن به عنوان یک مسکن بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. بابونه به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک می کند.برای مبارزه و درمان استرس شما می توانید روزانه ۴ فنجان از دمنوش بابونه بنوشید. برای تهیه این دمنوش، ۲ قاشق چای خوری بابونه خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس مقداری عسل به عنوان طعم دهنده به آن اضافه کنید و آن را بنوشید.شما همچنین می توانید گل بابونه تازه یا چند قطره از اسانس بابونه به آب گرم اضافه کنید و به عنوان تسکین دهنده اعصاب مصرف نمایید.شما حتی می توانید از این گیاه به عنوان مکمل جهت درمان استرس خود نیز استفاده نمائید. برای انتخاب دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنید.

درمان استرس با جینسینگ هندی

جینسینگ هندی گیاهی بسیار موثر برای درمان استرس می باشد. مطالعات مجله ای پزشکی-روان شناسی در هند نشان داده که ریشه جیسینگ هندی با کاهش میزان هورمون کورتیزول (موثر در استرس) در بزرگسالان منجر به کاهش قابل توجه استرس می گردد. همچنین جیسینگ هندی آستانه تحمل انسان را در مقابل استرس افزایش می دهد و به نوبه خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود.علاوه بر این، جیسینگ هندی منجر به تقویت سیستم عصبی، افزایش انرژی، کاهش خستگی و بهبود کیفیت خواب می گردد. این گیاه به آسانی در عطاری ها به صورت ریشه تازه، ریشه خشک شده، پودر و یا به صورت مکمل موجود می باشد. روزانه ۱ تا ۲ گرم ریشه تازه یا خشک را در ۱ فنجان شیر یا آب بجوشانید و سه بار در روز مصرف کنید. اگر می خواهید از مکمل آن جهت درمان استرس استفاده کنید با دکتر خود مشورت کنید. زنان باردار و کودکان نباید از این گیاه مصرف کنند.

درمان استرس با چای سبز

شما همچنین می توانید با نوشیدن یک فنجان چای سبز اضطراب خود را کاهش داده و به درمان استرس کمک کنید. چای سبز حاوی آمینو اسید ال تیانین (L-Theanine) است که تولید امواج مغزی آلفا را در مغز افزایش می دهد و این امواج به نوبه خود منجر به کاهش استرس، افزایش آرامش، بهبود تمرکز و هوشیاری ذهنی می شود. به علاوه این اسید آمینه نقش مهمی را در تولید گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) که یک انتقال دهنده عصبی است و باعث ریلکس شدن انسان می شود، ایفا می نماید.۲  قاشق چای خوری برگ های چای سبز را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.اجازه دهید دمنوش به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. مقداری آبلیموی تازه و عسل به آن اضافه کنید. شما می توانید روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز را جهت کاهش و درمان استرس بنوشید.

درمان استرس با طب سنتی

یکی دیگر از داروهای گیاهی موثر در کاهش و درمان استرس، گل ساعتی می باشد. گل ساعتی می تواند میزان گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را در مغز افزایش دهد و در نتیجه به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.یک فنجان چای گل ساعتی را جهت درمان استرس بنوشید. برای درست کردن این چای، ۱ قاشق غذا خوری پودر گل ساعتی را به ۱ فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید تا دمنوش به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف نموده و به صورت گرم میل نمایید.گل ساعتی به شکل عصاره مایع و قرص (مکمل) نیز موجود است.همیشه قبل از مصرف یک مکمل با دکتر خود مشورت کنید، چون ممکن است که این مکمل ها با داروهای دیگری که مصرف می کنید، سازگار نباشد.بچه های کوچک و زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه مصرف نمایند.

منبع : jesarat

طریقه مصرف و خواص و فواید مصرف روغن هل برای پوست

روغن هل

طریقه مصرف و خواص و فواید مصرف روغن هل برای پوست در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

روغن هل , خواص روغن هل , مضرات روغن هل , خواص روغن هل برای پوست

همانطور که میدانید روغن طبیعی هل از دانه هل که یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین ادویه های جهان است، به دست می آید. هل که به ملکه ادویه مشهور است، پس از فلفل سیاه در فهرست بهترین ادویه های جهان قرار می گیرد. هل بومی کشور هند است.

توضیحاتی در مورد روغن هل

شاید برایتان جالب باشد ولی روغن طبیعی هل از دانه هل که یکی از پرکاربردترین ادویه های جهان است، به دست می آید. هل که به ملکه ادویه معروف است، پس از فلفل سیاه در فهرست بهترین ادویه های جهان قرار می گیرد. هل بومی کشور هند است. ● خواص روغن هل: ▪ روغن هل برای ماساژ به کار برده می شود و از اضطراب می کاهد. ▪ افزودن چند قطره روغن آن در آب، میکروب ها را از بین می برد. ▪ به هضم غذا کمک می کند و سوخت وساز بدن را بهبود می بخشد. ▪ کاهش دهنده وزن است، فشار خون را کاهش می دهد، سموم را از بدن دفع می کند، رسوب کلسیم و اوره را از کلیه خارج می کند. ▪ افسردگی و خستگی مفرط را از بین می برد. ▪ بدن را گرم می کند، باعث ایجاد تعریق می شود و سرماخوردگی را تسکین می دهد. ▪ اسهال به وجود آمده بر اثر شدت سرما را درمان می کند. ▪ ضدعفونی کننده و ضد باکتریایی است. غرغره با مخلوطی از آب و روغن آن، دهان را ضد عفونی و بوی بد دهان را رفع می کند. ▪ غرغره روزانه با مخلوطی از دم کرده هل و دارچین از بدن در برابر آنفلوآنزا و عفونت های باکتریایی مانند گلودرد محافظت می کند. ▪ مصرف روزانه ۳ گرم هل به مدت ۱۲ هفته فشار خون بالا را کاهش می دهد. ▪ یک قاشق مرباخوری پودر هل را در یک لیوان شیر بریزید و آن را بجوشانید. مصرف آن با مقداری عسل قبل از خواب تقویت کننده بدن است و مانع از دست رفتن حافظه می شود. منبع:روزنامه خراسان .در این مطلب از سایت جسارت در مورد خواص و فواید مصرف روغن هل سبز و سیاه برای پوست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

روغن هل برای پوست و مو

۱٫ درمان لک های صورت یکی از مزایای هل برای پوست این است که به درمان لک صورت کمک می کند و ویتامین C موجود در گردش خون در پوست صورت را افزایش داده و باعث درخشان تر و شفاف شدن پوست صورت می شود. ماسک هل برای صورت مقداری روغن هل را به آرامی بر روی پوست صورت ماساژ دهید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید. ۲٫ درمان آلرژی پوستی هل سیاه دارای خواص ضد باکتری قوی بوده و به درمان آلرژی های پوستی کمک می کند. ماسک صورت هل پودر هل و عسل را با هم ترکیب کنید و بر روی پوست بمالید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. ۳٫ پاک سازی پوست صورت هل سیاه برای سم زدایی و پاکسازی پوست صورت مفید می باشد. ۴٫ درمان خشکی لب روغن هل می تواند برای درمان حشکی و ترک لب استفاده شود. شب قبل از خواب مقداری روغن هل را بر روی لب ها بمالید و صبح آن را با آب بشویید. ۵٫ تقویت و افزایش رشد مو هل جریان خون را بهبود می بخشد و باعث تقویت ریشه و افزایش رشد مو می شود.

روغن هل و لاغری

تحقیقات نشان داده که هل حاوی مقادیر بالایی فیبر است که اشتها را کاهش داده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد و یکی از ادویه های مفید برای کاهش وزن و لاغری است. همچنین ملاتونین موجود در هل فرایند چربی سوزی را افزایش می دهد. چگونه از هل برای لاغری استفاده کنیم؟ یکی از بهترین راه های استفاده از هل برای لاغری و چربی سوزی ریختن مقداری پودر هل در چایی یا قهوه روزانه تان می باشد. همچنین می توانید خود هل را به صورت دمنوش استفاده کنید. طرز تهیه چای چربی سوز هل و زنجبیل هر روز صبح مقداری پودر هل (به اندازه یک دانه کامل هل یا نصف قاشق چای خوری) و زنجبیل و رازیانه (نصف قاشق چای خوری از هر کدام) را به یک قوری آب داغ در دمای ۸۰ درجه اضافه کرده و بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد و سپس نوش جان کنید. این دمنوش مفید نه تنها به چربی سوزی شما کمک می کند بلکه باعث سم زدایی بدن نیز می شود.

روغن هل در بارداری

مقادیر کم هل برای سلامت جنین و زنان باردار در دوران بارداری مفید است اما با این وجود بهتر است قبل از مصرف هل با پرشک خود مشورت کنید و از زیاده روی در مصرف روغن هل بپرهیزید.

روغن هل در کودکان

ویتامین C موجود در هل برای تشکیل و ترمیم گلبول های قرمز خون، تقویت استخوان ها و سلامت دهان و دندان در نوزادان و کودکان مفید است. تیامین موجود در هل برای تقویت سیستم عصبی، عضلانی و سلامت قلب نوزادان و کودکان مفید است. آهن موجود در دانه هل باعث تولید هموگلوبین خون، درمان کم خونی و افزایش انرژی نوزادان و کودکان می شود. روی موجود در هل برای افزایش اشتها و بهبود هضم غذا در کودکان مفید است. هل مقوی کلیه ها بوده و برای درمان شب ادراری کودکان مفید است.

روغن هل و سرماخوردگی

هل سرشار از ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید می باشد. دمنوش هل برای گلودرد پودر هل و دارچین را به مقداری آب جوش (۸۰ درجه) اضافه کرده و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس می توانید آن را میل کنید.

خواص روغن هل برای سلامتی

هل در طب سنتی به عنوان درمان اختلالات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار گرفته است، عصاره متانول موجود در هل اسید معده را کاهش داده و به درمان معده درد، سوزش سردل، حالت تهوع و یبوست کمک می کند. ۱۲٫ قلب تحقیقات نشان داده که هل با کاهش کلسترول و فشار خون بالا به سلامت قلب و عروق کمک می کند، همچنین هل می تواند ضربان قلب را کاهش دهد. به نظر می رسد که هل سیاه برای درمان بیماری های قلبی از هل سبز مفید تر باشد، در واقع هل سیاه پروتئینی دارد که از لخته شدن خون جلوگیری می کند. ۱۳٫ فشار خون هل حاوی مقادیر بالایی فیبر بوده و به طور قابل توجهی فشار خون بالا را کاهش می دهد. ۱۴٫ درمان سکسکه هل به عنوان یک روش طبیعی برای درمان سکسکه شناخته می شود؛ چند قاشق چای خوری هل را بشویید و در آب بجوشانید تا عصاره ی آن در بیاید، نوشیدن جوشانده هل سکسکه را درمان می کند. ۱۵٫ رفع بوی بد دهان هل به عنوان یک دانه ی خوشبو برای رفع بوی بد دهان مفید می باشد. ۱۶٫ دیابت و قند خون دانه هل حاوی مقادیر بالایی منگنز است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

دمنوش هل

چای و دمنوش هل برای درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر دل، سو هاضمه، معده درد و یبوست استفاده می شود. دمنوش هل برای سم زدایی بدن مفید بوده و به پاک سازی کلیه ها، کبد و دستگاه گوارش کمک می کند دمنوش هل برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت و گرفتگی بینی مفید است. چای هل برای درمان درد های پریود و سندروم پیش از قادعگی در زنان مفید می باشد. طرز تهیه چای و دمنوش هل دانه های هل را بکوبید و در یک فنجان آب جوش (۸۰ درجه) بریزید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش هل آماده است، می توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

کاربرد روغن هل

روغن هل به عنوان طعم دهنده ی داروها و همچنین به عنوان ماده ی معطر در ساخت صابون، مواد شوینده و سایر محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. روغن هل برای درمان گرفتگی، آسم و سرفه مفید می باشد. روغن هل برای درمان پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان مفید است؛ چند قطره روغن هل را در آب بریزید و از آن به عنوان یک دهانشویه استفاده کنید. روغن هل برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی مفید می باشد. روغن هل مدر بوده و برای پاک سازی کلیه ها استفاده می شود.

عوارض روغن هل

روغن هل به عنوان طعم دهنده ی داروها و همچنین به عنوان ماده ی معطر در ساخت صابون، مواد شوینده و سایر محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. روغن هل برای درمان گرفتگی، آسم و سرفه مفید می باشد. روغن هل برای درمان پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان مفید است؛ چند قطره روغن هل را در آب بریزید و از آن به عنوان یک دهانشویه استفاده کنید. روغن هل برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی مفید می باشد. روغن هل مدر بوده و برای پاک سازی کلیه ها استفاده می شود.

طبع روغن هل

طبع هل گرم و خشک است. هل پی از زعفران و وانیل به عنوان یکی از گران قیمت ترین ادویه های جهان شناخته می شود، از هل به عنوان چاشنی‌ در تهیه انواع نان‌ها، شیرینی‌ ها و مربا ها استفاده می شود. دانه هل غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی می باشد.

عطر با روغن هل

در بسیاری از عطرهای آقایان و خانم‌ها از روغن هل به دلیل رایحه ادویه‌ای و سحرآمیز آن استفاده می‌شود. رایحه این روغن آرامش‌بخش است و در عین حال حس مثبت را افزایش می‌دهد. متخصصان رایحه درمانی پیشنهاد می‌کنند که برای روحیه بخشدین به کارمندان و افراد خانواده روغن هل را از طریق اسانس سوز در محل کار یا خانه پخش کنید. این روغن ممکن است منجر به کارایی بیشتر افراد شود زیرا رایحه مفرح آن فشار عصبی را کاهش داده و حس مثبت و انرژی را افزایش می‌دهد. هل گیاهی همیشه سبز و نی‌مانند است. روغن هل از طریق تقطیر با بخار دانه هل به دست می‌آید. رایحه روغن هل گرم، ادویه ای است و رایحه‌های میانی کمی شیرین و گلی در آن خودنمایی می‌کند. رایحه منحصربه فرد روغن اسانسی هل پر رمز و راز و اسرارآمیز است. این روغن دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش را آرام می‌کند و حالت تهوع را کاهش می‌دهد. این روغن همچنین برای افزایش میل جنسی استفاده می‌شود.

روغن هل و ماساژ

روغن هل طبع گرم دارد، ماساژ آن سموم را از بدن دفع می کند، به کاهش وزن کمک می کند و میل جنسی را افزایش می دهد. سوزندن آن باعث می شود هوا ضدعفونی شود. اگر خواستید به صورت موضعی آن را استفاده کنید روغن هل را به نسبت ۱:۵ با یک روغن پایه رقیق کنید.

آشنایی با هل

هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. مطابق این نظر جویدن دانه‌های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می‌تواند بوی نامطبوع دهان را نیز خنثی کند. مصرف دم‌کرده آن مفرح، مقوی معده لطیف و بادشکن است. دانه‌های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده‌ها را تقویت می‌کنند. هل اشتها را تحریک می‌کند و عمل هضم غذا را بهبود می‌بخشد. نوشیدن دم کردهٔ داغ آن موجب تسکین کولیت، سوهاضمه، نفخ، حالت تهوع و بی‌حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می‌شود. یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. از این رو می‌توان آن را به محصولات لبنی و پودینگ‌ها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می‌شود خنثی کرده و به هضم آن نیز کمک کند. دانه‌های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس‌ها و برونش‌ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می‌کنند. هل چنان‌که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می‌کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد و در رفع افسردگی مؤثر است. هل همچنین کلیه‌ها را تقویت می‌کند و گفته می‌شود برای درمان شب ادراری کودکان مفید است. البته مصرف زیاد آن تپش قلب را افزایش می‌دهد.

خواص درمانی هل

۱- درمان هالیتوسیس یا تنفس بد بو: یکی از مشکلات رایج مردم داشتن بوی بد دهان می‌باشد. تحقیقات نشان داده است دانه‌های هل باعث از بین رفتن باکتری دهان می‌شود و می‌تواند درمان موثری برای مشکل تنفس بد بو باشد.به همین دلیل از هل در صنعت ادامس‌سازی استفاده می‌شود.  ۲- جلوگیری از سرطان: تحقیقات حیوانی نشان داده است که مصرف هل می‌تواند باعث کند شدن رشد سلول‌های سرطانی شود. هل دارای دو ماده به نام لیمونن و سینئول می‌باشد که دارای خواص ضد سرطانی می‌باشد. ۳- کاهش فشارخون: تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۳ گرم هل در روز طی مدت ۱۲ هفته می‌تواند در کاهش فشارخون تأثیرگذار باشد.

منبع : jesarat