۸ آبان روز پدافند غیر عامل

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد آشنایی با ۸ آبان ، روز پدافند غیر عامل+جزئیات کامل صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به بکارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد. در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند. با موافقت رهبر انقلاب، ۸ آبان ماه به نام روز پدافند غیرعامل نامگذاری شد.

8 آبان به نام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل دقایقی قبل با حضور در غرفه خبرگزاری فارس، از نامگذاری ۸ آبان به نام روز پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: با گردش کاری که خدمت رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان با نامگذاری امروز به نام روز پدافند غیرعامل موافقت کردند و این خبر ساعاتی پیش به ما اعلام شد.

جلالی افزود: ۸ سال قبل در چنین روزی یعنی در ۸/۸/۸۲، مقام معظم رهبری فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را صادر فرمودند و از آن زمان یکی از دغدغه‌های ما موضوع فرهنگ‌سازی در مباحث پدافند غیرعامل بود که لازمه آن همکاری رسانه و دستگاههای اطلاع‌ رسانی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از این ابزارها نامگذاری یک روز به نام پدافند غیرعامل بود که برای این امر ما دو روز را داشتیم که یکی همین سالروز فرمان رهبری و دیگری روز جهانی دفاع غیرنظامی بود که در اسفند ماه قرار دارد ولی با موافقت رهبر انقلاب، ۸ آبان ماه به نام روز پدافند غیرعامل نامگذاری شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان بوشهر؛ ۸ آبان ماه از سال ۱۳۹۰ به پیشنهاد ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور و با موافقت رهبر معظم انقلاب (دام ظله)، به عنوان «روز پدافند غیرعامل» نامگذاری گردید، در این گزارش با پدافند غیرعامل در حوزه سلامت در استان بوشهر بیشتر آشنا خواهیم شد.

پدافند در مفهوم کلی، دفع، خنثی کردن و یا کاهش تاثیرات اقدامات آفندی دشمن و ممانعت از دستیابی به اهداف خودی است.

پدافند به دو بخش تقسیم می‌شود ۱- پدافند عامل ۲- پدافند غیرعامل

* پدافند غیر عامل (Passive Defense)

هر اقدامی که در آن از سلاح استفاده نشود و موجب تقلیل آسیب پذیری منابع انسانی، محیط زیست، ساخت و سازها، تاسیسات، تجهیزات و اسناد و شریان های کشور در برابر عملیات مخرب دشمن گردد، پدافند غیرعامل نام دارد. محورهای اساسی پدافند در حوزه محیط زیست؛ آب، منابع غذایی، مالی و اقتصادی و انرژی است.

در واقع هر گونه آلودگی از نوع شیوع بیماری های دامی و گیاهی و ورود ناخواسته و عمدی محصولات دست ورزی شده و سموم به سیستم آب و کشاورزی ایران، تهدید زیستی به شمار می‌رود و مجموعه اقداماتی که در جهت کاهش آسیب‌پذیری جامعه و حفظ سرمایه انسانی انجام می‌شود، پدافند غیرعامل است.

فراز هایی از رهنمود های مقام معظم رهبری(مد ظله العالی):

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) با عنایت به اهمیت پدافند غیرعامل در ارتقا امنیت ملی، رهنمود های عدیده ای را به مناسبت های مختلف ارائه فرموده اند که جهت اختصار چند مورد آن را بیان می گردد:

دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است، هر ملتی که نتواند از خود دفاع بکند زنده نیست، هر ملتی هم که به فکر دفاع از خود نباشد و خود را آماده نکند در واقع زنده نیست، هر ملتی که اهمیت دفاع را درک نکند به یک معنا زنده نیست، ما نمی توانیم چشم و قدرت تحلیل داشته باشیم، توطئه عمیق عناد آمیز استکبار علیه اسلام و انقلاب و نظام اسلامی را ببینیم در عین حال به فکر دفاع نباشیم.(۲۹/۸/۶۸)

امروز اهمیت پدافند غیرعامل قاعدتا برای مسئولین بایست شناخته شده باشد، اهتمام شما کارها را پیش می برد.(۹/۱۲/۸۵)

تا این دشمن وجود دارد ، تهدید هست و تا تهدید هست ، فکر و آمادگی دفاعی باید باشد.

وقتی این ملت تصمیم دارد که حرف زور را از هیچکدام از قلدر ها و سرگردنه بگیر های مسلح دنیا به گوش نگیرد پس باید خودمان را آماده دفاع کنیم.

پدافند غیر عامل مثل مصونیت سازی بدن انسان است، از درون ما را مصون می کند معنایش این است که ولو دشمن تهاجمی بکند و زحمتی هم بکشد و ضرب و زوری هم بزند اثری نخواهد کرد این پدافند غیرعامل ، نتیجه اش این است.(۷/۸/۹۱)

مطالب مرتبط :

زیباترین و جدید ترین متن و شعر تبریک برای روز نوجوان ۸ آبان ماه

اس ام ام به مناسبت ۷ آبان روز بزرگداشت کوروش کبیر